2009-03-16

Psykiatrisk privatmottagning inte längre till salu

OBS

Nedanstående inlägg är inte aktuellt längre eftersom Stockholms läns landsting och Länsrätten i Stockholm inte tycker att jag ska få sälja min mottagning. Läs mer på min nya blogg Ordinationer.

Från 1 april får läkare och sjukgymnaster som har en privatmottagning som är etablerad enligt den nationella taxan överlåta sin etablering till någon annan med rätt komptetens.

Den nationella taxan innebär att besök är kostnadsfria för patienterna när de kommit upp i frikort (900 kr per 12-månadersperiod). Dessutom billigare dessförinnan. Konsultationer på t ex lab och röntgen betalas av landstinget.

Eftersom överlåtelse hittills inte varit möjlig, så är det ingen som vet vad en "etablering" är värd i pengar. Priset är alltså mycket förhandlingsbart.

För egen del har jag en vilande praktik i psykiatri i Stockholms läns landsting. Vilande eftersom jag sedan en tid bor i Skåne för att kunna ägna mig åt studier/forskning, och det ser ut att fortsätta så. Helst skulle jag vilja byta rakt av med en kollega i Skåne, som vill flytta sin praktik till Stockholm. Man måste nämligen fortfarande hålla sig inom det landsting där man etablerade sig från början.

Men är det någon som känner någon som är intresserad, så får man gärna höra av sig med frågor. Själva överlåteseförfarandet sköts av landstinget som utannonserar enligt konstens alla EU-regler om konkurrensneutralitet etc i en databas, som nog bara få känner till. Ev. annonser i t ex Dagens Medicin eller Läkartidningen får jag nog bekosta själv.

Men Landstinget måste ta hänsyn till vissa önskemål från mig när de utser vinnare av anbud. Jag har också vetorätt, och kan dra in annonseringen om jag inte är nöjd. Därför är det viktigare att vi kommer överens om något bra än att man lägger högsta bud.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.