2009-04-28

Hälsoval Skåne - bara bluff och båg?

Nu har vi fått blanketter för att kunna välja. I dagens Sydsvenska finns en bilaga där vårdgivare presenterar sig i annonser. Där står också att mer finns att läsa på sajten Hälsoval Skåne.

Hoppas att alla äldre som utgör merparten av patienterna är bra på internet!

Visserligen kan man registrera sig på sajten, och det är ju ballt, men vad finns det att välja på? Inte ett ord om de vårdcentraler man kan välja, inte ens en lista. Om man vill veta mer om någon vårdcentral så uppmanas man ringa dit och fråga. Men inga telefonnummer eller ens namn på vårdcentralerna. Nada, niente, null och intet. På ren skånska: Vartfan ska man ringa då?

Även annonserna i tidningsbilagan är påfallande fria från meningsfull information. Inte ett ord om hur stor vårdcentralen är, om man gör hembesök, om man följer vårdprogram för olika större sjukdomar som högt blodtryck, diabetes, KOL, rökavvänjning, cancerscreening etc. Det skulle ju vara intressant att veta hur många läkare som är anställda, hur många vakanser, vilka specialiteter (barnläkare, psykiatriker, internmedicinare ...). Inte ett ord någonstans. Möjligen öppettider och telefonnummer - som mest.

Stor fantasilöshet vad gäller att marknadsföra sig: inte en enda ballong utlovas till barnen och inte ens en kopp kaffe till patienterna i väntrummen. Vilken tråkig attityd.

Det är väl bra att vi får välja på vilken vårdcentral vi vill gå. Men valet blir ju helt meningslöst om vi inte vet vilka alternativ som står till buds. Bara bluff och båg. Ungefär som ett riksdagsval utan valsedlar, där man får gissa vilka partier som finns.

Gratis tips till Regionen (kan kosta åtskilliga miljoner när det kommer från en konsult):
  • gör upp en förteckning över vårdcentralerna som ingår i "Hälsovalet"
  • pricka in dem på en karta, så att man begriper vilka som ligger nära
  • ange storlek och eventuell inriktning eller speciella egenskaper (kvällsmottagning, äldrevård, hemsjukvårdsteam ...)

Gratis tips till vårdcentralerna ("vårdenheterna"):
  • ge barnen en ballong, åtminstone första gången de kommer
  • ge äldre en kopp kaffe, en frukt eller ett glas juice i väntrummet
  • berätta vad ni är särskilt bra på - varför man ska gå hos just er, t ex:
    kallelse till regelbundna återbesök,
    vänligt bemötande (vi vill ha dig som patient, och lovar ta väl hand om dig),
    professionellt omhändertagande,
    god tillgänglighet (ring närsomhelst, 8-17, vi vill ha kontakt med dig)
    korta väntetider (högst 5 minuter i väntrummet om man bokat tid!),
    bra remisskontakter ("vi har samarbete med en välrenommerad kardiologmottagning/sjukgymnast"),
    ordning och reda (inga bortslarvade journaler, provsvar eller trilskande datorer),
    öppen mottagning (utan förbokning för akuta besvär dagligen mellan 15-18, t ex),
    "våra distriktssköterskor är suveräna på ..." osv.


Läs även andra bloggares åsikter om

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.